Załącznik do uchwały Nr XLVI/187/2025
Zarządu Powiatu w Głubczycach
z dnia 3 czerwca 2025 r
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W KLISINIE
Postanowienia ogólne.
§ 1.
1. Dom Pomocy Społecznej zwany dalej „Domem” jest samorządową jednostką organizacyjną
nieposiadającą osobowości prawnej wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej.
2. Bezpośredni nadzór nad Domem sprawuje Zarząd Powiatu w Głubczycach.
3. Działanie Domu oparte jest o następujące przepisy prawa:
1) Ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym,
2) Ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej,
3) Ustawy z dnia 27 sierpnia 200 r. o finansach publicznych,
4) Ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości,
5) Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego,
6) Ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących oficerami
represji wojennych i okresu powojennego,
7) Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012r. w sprawie domów pomocy
społecznej,
8) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018r. w sprawie wynagradzania pracowników
samorządowych,
9) Statutu Domu Pomocy Społecznej w Klisinie uchwalonego przez Radę powiatu w Głubczycach.
§ 2.
1. Dom ma siedzibę w Klisinie (48-118 Lisięcice, gmina Głubczyce).
2. Dom jest domem stałego pobytu.
3. Dom posiada 743 miejsca, w tym:
1) 737 dla osób przewlekle psychicznie chorych,
2) 29 dla osób w podeszłym wieku.
4. W skład Domu Pomocy Społecznej w Klisinie wchodzą:
1) Dom w Klisinie – 133 mieszkańców: dom przeznaczony dla osób przewlekle psychicznie chorych,
dorosłych obojga płci;
2) Filia Boboluszki – 75 mieszkańców: dom przeznaczony dla osób przewlekle psychicznie chorych,
dorosłych obojga płci;
3) Filia Branice – 82 mieszkańców: dom przeznaczony dla osób przewlekle psychicznie chorych,
dorosłych obojga płci;
4) Filia Radynia – 75 mieszkańców: dom przeznaczony dla osób przewlekle psychicznie chorych,
dorosłych obojga płci;
5) Filia Bliszczyce – 81 mieszkańców: dom przeznaczony dla osób przewlekle psychicznie chorych,
dorosłych obojga płci;
6) Filia Dzbańce – 174 mieszkańców: dom przeznaczony dla osób przewlekle psychicznie chorych,
dorosłych obojga płci;
7) Filia Kietrz – 94 mieszkańców: dom przeznaczony dla osób przewlekle psychicznie chorych,
dorosłych obojga płci;
8) Filia Głubczyce – 29 mieszkańców: dom przeznaczony dla osób w podeszłym wieku.
5. Decyzję o umieszczeniu w Domu wydaje Starosta Głubczycki. W razie niemożności
umieszczenia w domu pomocy społecznej z powodu braku wolnych miejsc, powiadamia się osobę
o wpisaniu na listę oczekujących oraz przewidywanym terminie oczekiwania na umieszczenie
w domu pomocy społecznej.
6. Kombatanci oraz osoby represjonowane posiadają prawo do korzystania z pierwszeństwa
w uzyskani miejsca w Domu.
7. Rezygnacja z Domu następuje na podstawie pisemnej rezygnacji mieszkańca z miejsca w domu
pomocy społecznej i wydaniu decyzji administracyjnej. W przypadku osoby ubezwłasnowolnionej
rezygnacja następuje na wniosek opiekuna prawnego.
8. Pobyt w Domu jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania zgodnie
z ustawą o pomocy społecznej.
9. Dom używa na tablicach, wywieszkach, pieczątkach, formularzach ogłoszeniowych oraz
korespondencji n/w nazwy:
1) Dom Pomocy Społecznej w Klisinie, Klisino 100, 48-118 Lisięcice,
2) Dom Pomocy Społecznej w Klisinie, Filia w Boboluszkach, Boboluszki 71, 48-140 Branice,
3) Dom Pomocy Społecznej w Klisinie, Filia w Branicach, ul. Szpitalna 18, 48-140 Branice,
4) Dom Pomocy Społecznej w Klisinie, Filia w Radyni, Radynia 40, 48-100 Głubczyce,
5) Dom Pomocy Społecznej w Klisinie, Filia w Bliszczycach, Bliszczyce 76, 48-140 Branice,
6) Dom Pomocy Społecznej w Klisinie, Filia w Dzbańcach, 48-140 Branice,
7) Dom Pomocy Społecznej w Klisinie, Filia w Głubczycach, ul. Dworcowa 10, 48-100 Głubczyce,
8) Dom Pomocy Społecznej w Klisinie, Filia w Kietrzu, Plac Biskupa Konrada 1a, 48-130 Kietrz.
§ 3.
1. Domem kieruje Dyrektor odpowiedzialny za właściwe jego funkcjonowanie oraz pracę
personelu, którego jest zwierzchnikiem.
2. W przypadku nieobecności Dyrektora odpowiedzialność za funkcjonowanie Domu przejmuje
Zastępca Dyrektora lub pracownik wskazany przez Dyrektora.
3. W Domu funkcjonują następujące działy:
1) Dział opiekuńczo – terapeutyczny,
2) Dział administracyjny,
3) Dział księgowości,
4) Dział gospodarczy.
4. Dyrektor przyjmuje od mieszkańców wnioski i skargi na niewłaściwe funkcjonowanie Domu lub
postępowanie personelu.
5. W przypadku, gdy załatwienie skargi budzi zastrzeżenia lub skarga dotyczy postępowania
Dyrektora mieszkańcy Domu mają prawo zwrócić się o pomoc do Starosty Głubczyckiego
lub do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głubczycach.
§ 4.
1. Dyrektor kieruje Domem przy pomocy Zastępcy Dyrektora, pracowników samodzielnych
oraz kierowników zespołów, a także zespołów opiekuńczo – terapeutycznych, działu księgowego
i pracowników obsługi oraz działu gospodarczego.
2. Układ zależności pomiędzy sekcjami i działami oraz strukturę organizacyjną poszczególnych
komórek Domu określa schemat DPS w Klisinie. Schemat układu organizacyjnego stanowi załącznik
do niniejszego Regulaminu.
3. Dyrektor nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z zatrudnionymi w Domu pracownikami.
§ 5.
1. W Domu działają zespoły opiekuńczo – terapeutyczny, składające się z pracowników Domu.
Do zadań zespołów należy opracowanie indywidualnych planów wspierania mieszkańców i ich
realizacja wspólnie z mieszkańcami Domu. Z zebrań zespołu opiekuńczo – terapeutycznego
każdorazowo sporządzane są protokoły.
2. Działanie wynikające z indywidualnego planu wspierania mieszkańca koordynuje pracownik
domu, zwany „pracownikiem pierwszego kontaktu” wskazany przez mieszkańca Domu, jeżeli wybór
ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia mieszkańca i organizację Domu.
§ 6.
1. Dom zapewnia mieszkańcom całodobową opiekę oraz zaspokaja ich potrzeby bytowe,
społeczne, religijne i zdrowotne na podstawie odrębnych przepisów.
2. Dom zapewnia mieszkańcom warunki bezpiecznego i godnego życia, intymność, niezależność,
umożliwia rozwój osobowości, a także możliwą rewalidację.
3. Dom w swojej działalności uwzględnia stopień fizycznej i psychicznej sprawności mieszkańców.
4. Dom może prowadzić działalność, która stwarza dodatkową szansę aktywności mieszkańców
i pracy w ramach terapii zajęciowej.
§ 7.
Dom świadczy podstawowe usługi:
1) w zakresie potrzeb bytowych, zapewniając:
a) miejsce zamieszkania,
b) wyżywienie,
c) odzież i obuwie,
d) utrzymanie czystości.
2) opiekuńcze, polegające na:
a) udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
b) pielęgnacji,
c) niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych.
3) wspomagające, polegające na:
a) umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
b) podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców domu,
c) umożliwieniu zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturowych,
d) zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców domu,
e) stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i społecznością
lokalną,
f) działaniu zmierzającym do usamodzielniania mieszkańca domu, w miarę jego możliwości,
g) pomocy usamodzielniającemu się mieszkańcowi domu w podjęciu pracy, szczególnie mającej
charakter terapeutyczny, w przypadku osób spełniających warunki do takiego
usamodzielniania,
h) zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów
wartościowych,
i) finansowaniu mieszkańcowi domu nieposiadającemu własnego dochodu wydatków na
niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nieprzekraczającej 30% zasiłku stałego,
o którym mowa w art. 37 ust. 2 pkt. 1 ustawy z dnia 2 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
j) zapewnieniu przestrzegania praw mieszkańców domu oraz dostępności do informacji o tych
prawach dla mieszkańców domu,
k) sprawnym wnoszeniu i załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców domu.
4) zdrowotne, polegające na:
a) umożliwieniu korzystania z przysługujących uprawnień do świadczeń zdrowotnych,
zaopatrzenia w leki, artykuły sanitarne, środki pomocnicze oraz przedmioty ortopedyczne,
b) działaniom zapobiegawczym oraz promowaniu zdrowia,
c) psychoterapii.
§ 8.
Zakres i rodzaj usług świadczonych mieszkańcom ustala się w indywidualnych planach wspierania uwzględniając możliwości psychofizyczne i indywidualne potrzeby mieszkańców.
§ 9.
Dom umożliwia i pokrywa wydatki:
1) pokrywa w całości wydatki związane z zapewnieniem całodobowej opieki mieszkańcom oraz
zaspokajaniem ich niezbędnych potrzeb bytowych i społecznych,
2) umożliwia i organizuje mieszkańcom pomoc w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych
przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów,
3) pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane
w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
4) może pokryć wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym
poza uprawnienia wynikające z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym
Funduszu Zdrowia
Struktura organizacyjna domu
§ 10.
1. Dyrektorowi Domu bezpośrednio podlegają:
1) zastępca dyrektora domu,
2) główna księgowa,
3) kierownik ds. pracowniczych,
4) kierownik zespołu opiekuńczo – terapeutycznego,
5) specjaliści,
6) główny specjalista ds. BHP,
7) pomoc administracyjna.
2. W ramach struktury organizacyjnej występują następujące działy:
1) Dział księgowości:
a) st. specjalista ds. księgowych,
b) księgowa,
c) st. księgowa,
d) st. referent,
e) referent.
2) Dział administracji:
a) kierownik ds. pracowniczych,
b) główny specjalista ds. BHP,
c) specjaliści,
d) st. specjaliści,
e) pomoc administracyjna.
3) Dział opiekuńczo – terapeutyczny:
a) pokojowa,
b) opiekun,
c) opiekun w DPS,
d) opiekun medyczny
e) asystent osoby niepełnosprawnej,
f) fizjoterapeuta,
g) terapeuta zajęciowy,
h) instruktor ds. K-O,
i) pielęgniarka,
j) pracownik socjalny,
k) specjalista pracy socjalnej,
l) aspirant pracy socjalnej,
m) szef kuchni,
n) kucharz,
o) pomoc kuchenna,
p) kierowca,
q) magazynier.
4) Dział gospodarczy:
a) rzemieślnik brygadzista,
b) robotnik gospodarczy.
Zadania szczegółowe
§ 11.
1. Dyrektor odpowiedzialny jest za prawidłowe funkcjonowanie domu i prawidłową
organizację pracy, w tym:
1) samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące Domu i ponosi za nie odpowiedzialność,
2) kieruje działalnością Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
3) dysponuje środkami budżetowymi i majątkiem Domu,
4) wydaje zarządzenia wewnętrzne związane z działalnością Domu,
5) zarządza i przeprowadza kontrole wewnętrzne we wszystkich komórkach,
6) współdziała w opracowywaniu planu gospodarczego i finansowego oraz wydaje niezbędne
regulaminy i instrukcje,
7) reprezentuje Dom na zewnątrz.
2. Zastępca Dyrektora:
1) odpowiada za stan techniczny budynków Domu oraz urządzeń technicznych w nich znajdujących,
2) odpowiada za stan nieruchomości będących w posiadaniu Domu,
3) uczestniczy w realizacji zamówień publicznych,
4) współpracuje ze specjalistami w zakresie nadzoru remontów i usług stosując się do ustawy
o zamówieniach publicznych,
5) nadzoruje racjonalne zużycie materiałów budowlanych do remontów,
6) współdziała w opracowywaniu planu gospodarczego i finansowego oraz wydaje niezbędne
regulaminy i instrukcje,
7) reprezentuje Dom na zewnątrz,
8) odpowiada za ochronę ppoż. w Domu,
9) prowadzi nadzór na pracownikami działu technicznego.
3. Dział księgowości odpowiada za:
1) prawidłowe opracowanie planów finansowych i budżetowych oraz analiza wykonania tych
planów,
2) racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na zapewnienie realizacji
zadań związanych z działalnością Domu,
3) sporządzanie list płac pracownikom Domu, prowadzenie dokumentacji z tym związanej,
terminowa wypłata wynagrodzeń,
4) rozliczanie inwentaryzacji,
5) prowadzenie księgowości i kasy zakładowej,
6) prowadzenie ewidencji składników majątkowych Domu,
7) naliczanie podatków zgodnie z przepisami,
8) prowadzenie dokumentacji związanej z Kontrolą Zarządczą,
9) przechowywanie zabezpieczenie ksiąg i dochodów księgowych oraz przestrzeganie właściwego
obiegu dokumentów finansowych zgodnie z obowiązująca instrukcją,
10) odpowiada za prawidłowe i terminowe sporządzanie sprawozdań finansowych.
4. Dział opiekuńczo-terapeutycznego odpowiada za:
1) systematyczne wdrażanie do obsługi w czynnościach dnia codziennego,
2) kształtowanie nawyków higienicznych i kulturalnych,
3) zadbanie o wygląd zewnętrzny mieszkańca,
4) kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w zespole ,
5) rozwijanie samodzielności i aktywności społecznej,
6) ćwiczenia sprawności manualnej,
7) prowadzenie zajęć terapeutycznych indywidualnych zgodnie z opracowanym programem
i planem pracy,
8) dbanie o bezpieczeństwo mieszkańców,
9) życzliwy i taktowny stosunek do mieszkańców,
10) karmienie mieszkańca o ile stan zdrowia wymaga tej czynności,
11) pomoc mieszkańcom przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych o ile stan zdrowia mieszkańca
tego wymaga,
12) podawanie leków osobie chorej i niesamodzielnej,
13) dbanie o czystość i estetyczny wygląd oddziałów, korytarzy, łazienek, ubikacji, kuchenek i pokoi
mieszkańców,
14) respektowanie praw mieszkańców do godności, intymności i prywatności.
15) sprawianie pogrzebu zgodnie z wyznaniem mieszkańca,
16) organizowanie różnorodnych form terapii zajęciowej,
17) organizowanie świąt, uroczystości okazjonalnych oraz imprez kulturalnych i turystycznych,
18) organizuje pracę oraz nadzoruje realizację zadań działu (prowadzi nadzór nad prawidłowym
funkcjonowaniem pralni, kuchni oraz obsługi).
5. Pracownicy socjalni odpowiedzialni są za:
1) wszystkie sprawy związane z przyjęciem mieszkańca do Domu i jego wypisaniem,
2) kontrolę nad opłatami mieszkańców za pobyt w Domu,
3) prowadzenie bieżących spraw mieszkańców.
6. Pracownicy kuchni odpowiedzialni są za:
1) przygotowywanie posiłków zgodnie z ustalonymi normami żywieniowymi i sanitarnymi,
2) przygotowanie diet zgodnie z zasadami zdrowego żywienia i zaleceniami lekarskimi,
7. Kierowcy odpowiadają za stan techniczny i wyposażenie pojazdu oraz bezpieczeństwo w czasie
podróży pasażerów, a także biorą udział w wyjazdach plenerowych mieszkańców.
8. Magazynier prowadzi magazyn żywnościowy i techniczny zgodnie z gospodarką magazynową.
9. Kierownik ds. pracowniczych:
1) prowadzi dokumentację związaną z zatrudnieniem i zwalnianiem pracowników, w tym
kompletowanie dokumentacji emerytalno –rentowej,
2) prowadzi dokumentację pracowniczą zgodnie z kodeksem pracy,
3) terminowo sporządza sprawozdania,
4) opracowuje regulaminy, instrukcje, zakresy czynności,
5) prowadzi sprawy związane z zatrudnianiem, zwalnianiem, przeszeregowaniem i nagradzaniem
pracowników,
6) prowadzi nadzór nad planami urlopów i prowadzenie ewidencji wykorzystania urlopów,
7) prowadzi sprawy związane z dokształcaniem i doskonaleniem zawodowym personelu.
10. Główny specjalista ds. BHP:
1) czuwa nad bezpieczną pracą pracowników i bezpieczeństwem mieszkańców,
2) prowadzenie spraw związanych z BHP,
3) prowadzenie dokumentacji związanej z wypadkami w pracy,
4) prowadzenie szkoleń wewnątrz zakładowych z zakresu BHP,
5) dokonywanie zakupów towarów i usług zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych.
11. Specjaliści odpowiadają za:
1) dokonywanie zakupów towarów i usług zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych,
2) prawidłowe i zgodne z przeznaczeniem gospodarowanie mieniem domu
3) prowadzenie gospodarki transportowej,
4) rozliczanie szkód komunikacyjnych,
5) pozyskiwanie środków finansowych z zewnątrz,
6) ubezpieczenia komunikacyjne oraz budynków,
7) uczestniczy w zespołach powypadkowych w celach ustalenia okoliczności przyczyn wypadków,
8) sporządza zestawienia dot. zużycia wody, energii, oleju opałowego, węgla,
9) prowadzi ewidencję zestawień zużycia mediów,
10) prowadzi sprawy związane z działalnością ZFŚS,
11) prowadzi ewidencję kancelaryjna oraz pocztową,
12) prowadzi ewidencję czasu pracy pracowników,
13) wykonuje czynności związane z ochroną danych osobowych ABI.
12. Pomoc administracyjna prowadzi prace biurowe i administracyjne.
13. Rzemieślnik brygadzista:
1) jest odpowiedzialny jest za koordynację i pracę zespołu,
2) prowadzi nadzór nad postępem prac,
3) wykonuje pracę wraz z zespołem.
14. Robotnik gospodarczy:
1) wykonuje proste naprawy wewnątrz i na zewnątrz budynku,
2) wykonuje prace konserwacyjne, jak malowanie pomieszczeń,
3) wykonuje drobne naprawy instalacji wodno-kanalizacyjnej,
4) utrzymuje w należytym stanie sprzęt techniczny.
Prawa obowiązki mieszkańców.
§ 12.
1. Mieszkaniec ma prawo do:
1) godnego traktowania,
2) uzyskania pełnej informacji o świadczeniach Domu,
3) pomocy w zaspokojeniu swoich potrzeb i ochrony prawnej,
4) uczestniczenia w podejmowaniu decyzji dotyczącej jego osoby (uwzględniając stan zdrowia i stan
prawny mieszkańca),
5) zgłaszanie wniosków i skarg do Dyrektora,
6) przyjmowanie odwiedzin krewnych i znajomych.
2. Obowiązkiem mieszkańca Domu jest w szczególności:
1) współdziałanie z personelem Domu w zaspakajaniu swoich potrzeb,
2) dbanie o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek w miejscu przebywania,
3) przestrzeganie norm i zasad życia społecznego,
4) dbałość o mienie Domu,
5) ponoszenie opłat za pobyt w Domu.
3. Obowiązki mieszkańców Domu nie mogą być nadmierne w stosunku do ich możliwości.
4. Szczegóły życia mieszkańców określa odrębny regulamin mieszkańców ustalony przez
Dyrektora po zasięgnięciu opinii mieszkańców.
§ 13.
W wykonywaniu swych zadań Dom współpracuje z organizacjami społecznymi i stowarzyszeniami
§ 14.
Prawa i obowiązki mieszkańców określają procedury opracowane przez Dyrektora.
§ 15.
Dyrektor w sprawie rozpatrywania i załatwiania spraw przyjmuje strony w:
1) Klisinie – poniedziałek od godz. 9:00 do godz. 11:00
2) Boboluszkach – środa od godz. 11:00 do godz. 12:00
3) Branicach – środa od godz. 12:30 do godz. 13:30
4) Radyni – czwartek od godz. 10:00 do godz. 12:00
5) Bliszczycach – piątek od godz. 13:00 do godz. 15:00
6) Dzbańcach – czwartek od godz. 12:00 do godz. 13:00
7) Głubczycach – piątek od godz. 11:00 do godz. 12:00
§ 16.
Regulamin niniejszy wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Klisino, dnia 3 czerwca 2025 r.